VACCINATIONER

BØRNEVACCINATIONER

Det danske børnevaccinationsprogram kan ses her

og en beskrivelse af de enkelte vacciner her

FORBERED DIT BARN PÅ VACCINATION

Alle børn vil på et eller andet tidspunkt, mens de er ganske små, skulle vaccineres af deres læge. Der er mange ting, man som forældre kan gøre, for at gøre smerten ved vaccination mindre, og dermed gøre oplevelsen hos lægen bedre. Dermed kan man undgå, at børnene udvikler angst for nåle, eller angst for i det hele taget at komme op til lægen.

To slags smerter

De smerter man oplever, når man skal vaccineres, kan deles op i to slags smerter:

1. Den smerte man føler, når nålen går gennem huden.

2. Den smerte man føler, når vaccinen sprøjtes ind under huden.

Hvad kan jeg gøre?

Der er ting du som forældre kan gøre, for at gøre oplevelsen bedre.

Informer dit barn

Det er vigtigt altid at informere barnet om, hvad der skal ske hos lægen. Små børn informerer man i den udstrækning, det kan lade sig at gøre. Lyv aldrig for dit barn. Hvis man lyver for sit barn, vil det miste tilliden til en. Tilliden kan være svær at vinde igen.

Brug afledning

Afledning er en god måde at reducere smerten på under vaccinationen. Afledning vil sige, at man hjælper barnet med at tænke eller beskæftige sig med noget andet, mens vaccinationen foregår. Undertiden kan en sådan afledning være så effektiv, at barnet slet ikke oplever "stikket". Forsøg sammen med dit barn at finde noget, der er spændende at foretage sig. Det kan f.eks. være at blæse sæbebobler, få læst en historie højt eller spille spil. Det vigtigste er, at barnet synes, at det I foretager jer er så sjovt, at det "glemmer", hvad lægen foretager sig.

Forbered huden

Du kan gøre noget for at forberede huden, så det ikke gør så ondt, når nålen stikkes gennem huden:

Der kan benyttes EMLA plaster. Plastret købes på apoteket i pakker á 2 stk. De påsættes mindt 1 time inden vaccination. Som hovedregel vaccineres børnene i øvre yderside (se billede)  af låret frem til og med 15 måneder. Ved 3 , 5 og 12 måender vaccineres i begge lår.

Vaccinationer efter 15 måneders alderen gives i øvre 1/3 af overarm (se billede).

Plastret fjernes af lægen inden vaccination.

Du kan også forsøge at forhindre de smerter, der opstår, når vaccinen sprøjtes ind under huden.

Til spæd-/småbørn anbefaler vi, at I giver jeres barn en 30% sukkeropløsning i sutteflaske, mens barnet bliver vaccineret (3 og 5 måneders vaccine)

Sukkerblanding: 30 g hvidt  sukker (ca 2 spiseskeer) opløses i 100 ml vand og gives barnet lige inden og mens barnet får vaccine.

INFLUENZAVACCINATION 2018

Influenza kan være en alvorlig sygdom for især ældre mennesker og personer med kroniske sygdomme.
Sundhedsstyrelsen anbefaler influenzavaccination, hvis:
Du er fyldt 65 år eller er førtidspensionist
Du har en kronisk sygdom, for eksempel

• Kronisk lungesygdom
  • Hjerte-kar-sygdom
  • Nedsat immunforsvar
  • Kronisk lever eller nyresvigt
  • Påvirket respiration pga nedsat muskelkraft
  • Du er svært overvægtig med BMI over 40
  • Du er gravid og mere end 12 uger henne
  • Du lider af andre alvorlige sygdomme, hvor tilstanden af læge vurderer af influenza udgør en alvorlig sundhedsrisiko
  • Du bor sammen med en person, der er alvorlig syg og derfor ikke selv kan blive vaccineret. Det mindsker risikoen for, at den syge bliver smittet

Vaccinationen er gratis, hvis du tilhører en af ovennævnte grupper
Samtidig vaccination mod lungebetændelse er for egen regning
For øvrige patienter er prisen for influenzavaccination kr. 200,-.
Vi vaccinerer i oktober- november og december måned i forbindelse med konsultationer, behandlinger, kontroller, blodprøvetagninger og sygebesøg.
Vaccination uden tidsbestilling for patienter tilmeldt praksis torsdag d. 4. oktober  samt tirsdag d. 9. oktober 2018 mellem kl 15-16.30 .

UDLANDSVACCINATIONER

Skal du til udlandet i forbindelse med arbejde eller ferie tilbyder Klinikgården vaccinationer i henhold til Seruminstituttets anbefalinger.

Vi har en del vacciner på lager og kan få ikke-lagerholdte vacciner med 1 uges varsel.

Det er vigtigt at bestille tid til vaccination i god tid – gerne 1 måned før afrejse, da vaccinerne skal gives 2-4 uger før afrejse for at opnå fuld virkning. Enkelte skal dog gives 6-8 uger før afrejse, idet der skal vaccineres flere gange (gælder smitsom leverbetændelse A+B, Japansk hjernehindebetændelse og Rabies)

PRISER PÅ VACCINATIONER:

Hepatitis A – voksne                           kr. 370,00

Hepatitis A – børn                               kr. 250,00

Hepatitis B                                           kr. 240,00

Hepatitis A+B – voksne                       kr. 425,00

Hepatitis A+B – børn                           kr.  275,00

Difteri + stivkrampe                              kr. 70,00

Gul Feber                                             kr. 150,00

Rabies (hundegalskab)                         kr. 585,00

Japansk hjernebetændelse – voksne   kr. 860,00

Japansk hjernebetændelse – børn       kr. 150,00

Der tillægges et konsultationsgebyr til alle vaccinationer – kr 325,00.

Vaccineres flere personer på en gang, betales halvt vaccinationsgebyr - kr 162,50 – for efterfølgende personer.